Zgodnie z art. 9 ust 1 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 z późn. zm.) do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE), powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego obowiązane są m.in. podmioty wpisane do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Jest to elektroniczna forma komunikacji z administracją publiczną (podmiotami publicznymi). Konsekwencją dokonania wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych (czyli publicznego rejestru prowadzonego przez ministra cyfryzacji, w którym są zebrane adresy do e-Doręczeń) zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych będzie możliwość wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Celem wprowadzonych regulacji jest docelowo zastąpienie tradycyjnej, papierowej korespondencji urzędowej, a także korespondencji przez ePUAP. Od momentu wpisu do BAE korespondencja będzie co do zasady wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych.
Terminy na wdrożenie e-Doręczeń są następujące:
Utworzenie elektronicznej skrzynki doręczeń oraz dokonanie wpisu do Bazy Adresatów Elektronicznych w przypadku spółek wpisanych już do KRS nastąpić może alternatywnie:
Ustawa o doręczeniach elektronicznych wprowadza także szereg obowiązków, które ciążyć będą na podmiotach posiadających elektroniczną skrzynkę doręczeń, wśród których warto wskazać wyznaczenie administratora skrzynki doręczeń.
Swoją karierę w GLC rozpoczęła 5 lat temu jako praktykant w dziale prawnym. Obecnie jako radca prawny zajmuje się głównie tematami korporacyjnymi. Na co dzień wspiera przedsiębiorców w ich bieżącej działalności.