Termin na założenie adresu do doręczeń elektronicznych (e-doręczenia)

Zgodnie z art. 9 ust 1 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 z późn. zm.) do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE), powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego obowiązane są m.in. podmioty wpisane do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. 

Masz pytania?

dr Bartosz Kubista, ekspert GLC jest do Twojej dyspozycji.

Czym są e-doręczenia?

Jest to elektroniczna forma komunikacji z administracją publiczną (podmiotami publicznymi). Konsekwencją dokonania wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych (czyli publicznego rejestru prowadzonego przez ministra cyfryzacji, w którym są zebrane adresy do e-Doręczeń) zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych będzie możliwość wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Celem wprowadzonych regulacji jest docelowo zastąpienie tradycyjnej, papierowej korespondencji urzędowej, a także korespondencji przez ePUAP. Od momentu wpisu do BAE korespondencja będzie co do zasady wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych.

Terminy na wdrożenie e-Doręczeń są następujące:

  • spółki, które zarejestrowały działalność w KRS przed dniem 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od dnia 1 kwietnia 2025 roku.
  • spółki, które dopiero rejestrują działalność w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji (wraz z wnioskiem do sądu rejestrowego o wpis nowej spółki). 

Utworzenie elektronicznej skrzynki doręczeń oraz dokonanie wpisu do Bazy Adresatów Elektronicznych w przypadku spółek wpisanych już do KRS nastąpić może alternatywnie:

  • poprzez złożenie wniosku do Ministerstwa Cyfryzacji drogą elektroniczną przez portal gov.pl,
  • przy okazji złożenia do sądu rejestrowego wniosku o zmianę danych spółki w Rejestrze Przedsiębiorców KRS (do wniosku zmianowego dołączany jest wniosek o utworzenie adresu do doręczeń).

Ustawa o doręczeniach elektronicznych wprowadza także szereg obowiązków, które ciążyć będą na podmiotach posiadających elektroniczną skrzynkę doręczeń, wśród których warto wskazać wyznaczenie administratora skrzynki doręczeń.

Karolina Furczyk

Radca prawny

Swoją karierę w GLC rozpoczęła 5 lat temu jako praktykant w dziale prawnym. Obecnie jako radca prawny zajmuje się głównie tematami korporacyjnymi. Na co dzień wspiera przedsiębiorców w ich bieżącej działalności.

Wyślij prośbę o kontakt

Osoba z naszego zespołu skontaktuje się z Tobą!

    Please prove you are human by selecting the star.

    Powiązane wpisy

    Przedłużenie terminu na złożenie deklaracji od podatku od nieruchomości 2025 – nie takie proste i oczywiste

    1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku...

    Przekazanie nagrody w konkursie – obowiązki podatkowe

    Podmioty prowadzące działalność gospodarczą organizują konkursy mające na celu wzrost ich konkurencyjności, spełnienie założonych celów marketingowych. Jednakże w obowiązującym obecnie...

    Dochód z przekształcenia w ramach CIT estońskiego – czy zawsze podlega opodatkowaniu?

    Przekształcenie formy prawnej w inną formę prowadzenia działalności gospodarczej pociąga za sobą nie tylko wiele zmian organizacyjnych, ale również podatkowych...