Zwrot VAT sposobem na efektywne poprawienie płynności finansowej

Prowadząc przedsiębiorstwo, warto poznać nie tylko obowiązki podatnika wobec urzędu skarbowego, ale znać obowiązujące prawa. Będąc czynnym podatnikiem VAT każdy wie, że podatek ten należy przekazać do urzędu, jednak nie każdy z przedsiębiorców ma świadomość powstania nadwyżki VAT oraz możliwości ubiegania się podatnika o zwrot powstałej kwoty pieniężnej.

Czym jest nadwyżka VAT i jak może wpłynąć na poprawienie płynności przedsiębiorstwa ?

1. Nadwyżka VAT – co to jest i kiedy powstaje ?

Terminologia podatkowa dzieli podatek VAT na dwie kategorie: VAT naliczony – powstały od posiadanych faktur zakupu, oraz VAT należny – powstały od wystawionych dokumentów sprzedaży. Termin nadwyżka VAT to nic innego jak uzbieranie się wyższej kwoty z tytułu dokonanych zakupów nad wartością podatku powstałego z tytułu dokonanej sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym (w zależności od wybranego wariantu, okres rozliczeniowy może być miesięczny, bądź kwartalny).

Masz pytania?

Klaudia Derela, ekspertka GLC jest do Twojej dyspozycji.

2. Możliwość dysponowania nadwyżką podatku VAT.

W zależności od potrzeb przedsiębiorstwa, podatnik ma wiele sposobów na rozdysponowanie powstałej nadwyżki podatku VAT. W zaistniałej sytuacji może ubiegać się o zwrot na rachunek bankowy podatnika, wystąpić o zwrot na rachunek VAT, przenieść nadwyżkę na kolejny okres rozliczeniowy, bądź pokryć powstałe zobowiązania podatkowe.

Urząd skarbowy nie może dysponować nadwyżką podatku bez wniosku złożonego przez podatnika.

W zależności od charakteru wniosku, ustawodawca określił terminy zwrotu podatku. Podstawowy termin zwrotu wynosi 60 dni licząc od dnia złożenia do urzędu skarbowego rozliczenia JPK_V7. W niektórych przypadkach, może zaistnieć potrzeba wydłużenia lub możliwość skrócenia tego terminu. 

Przedłużony termin zwrotu wynosi 180 dni w przypadku gdy, w ewidencji VAT w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykazał zdarzeń gospodarczych po stronie sprzedaży.  Natomiast przy spełnieniu dodatkowych warunków jakie nakłada ustawa, podatnik może ubiegać się o zwrot w terminie 40, 25, a nawet 15 dni.

Niemniej jednak, należy mieć na uwadze, że naczelnik urzędu skarbowego przedłuża wyżej wymienione terminy ze względu na konieczność przeprowadzenia dodatkowej weryfikacji. Nie każdy przedsiębiorca wie, że zwrot nadwyżki dokonuje się w sposób manualny. Przed dokonaniem zwrotu, urzędnik urzędu skarbowego właściwego dla podatnika prowadzi czynności ustalające zasadność zwrotu.

3. Poprawa płynności finansowej, czyli uwolnienie nadwyżki VAT na poczet zobowiązań podatkowych.

Efektywnym wykorzystaniem powstałej nadwyżki, jest złożenie wniosku z zamiarem przekazania kwoty nadwyżki pieniężnej VAT na poczet innego zobowiązania podatkowego. Nadwyżka VAT może pokryć zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), a także zaległości w podatku VAT.

Dlaczego ten sposób wspiera płynność finansową przedsiębiorstwa ?

Z prostego względu… podatnik oczekuje na zwrot środków pieniężnych około 60 dni (termin podstawowy), w tym czasie byłby zobowiązany uregulować bieżące zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników, zleceniobiorców, bądź zaliczki na podatek dochodowy wynikającej z prowadzenia bieżącej działalności. Składając wniosek o przeksięgowanie nadwyżki, podatnik zachowuje własne środki pieniężne na rachunku bankowym, które przeznaczyłby na powyższe cele, a urząd skarbowy po przeprowadzeniu procedury weryfikacyjnej potwierdzającej zasadność zwrotu, rozrachowuje zgromadzone środki VAT zgodnie z dyspozycją podatnika. 

Każda z opcji zwrotu podatku jest warta przemyślenia. W przypadku braku odpowiedniej wiedzy, bądź pojawienia się ewentualnych wątpliwości warto skorzystać ze wsparcia biznesowego.

GLC wspiera kompleksowo przedsiębiorców w zakresie pozyskiwania środków zgromadzonych w urzędzie skarbowym, gromadzeniu dokumentacji na potrzeby weryfikacji zasadności zwrotów, sporządzaniu właściwych wniosków oraz przedstawicielstwie podatnika przed organami podatkowymi. Nasi wykształceni księgowi świadczą pomoc opartą na zdobytym doświadczeniu oraz profesjonalnej wiedzy. Na podstawie zebranej dokumentacji, udzielą informacji o możliwych wariantach zwrotu w oparciu o aktualnie obowiązują przepisy podatkowe.

Małgorzata Jędyczek

Team Leader w dziale księgowym

Posiada bogate doświadczenie w zapewnianiu zgodności procesów księgowych z obowiązującymi przepisami prawa oraz w zarządzaniu zespołem. Dzięki zdobytym certyfikatom i uprawnieniom skutecznie nadzoruje procesy księgowe, mając na celu ich weryfikację i optymalizację, aby zagwarantować ich zgodność z aktualnymi przepisami oraz najlepszymi praktykami.

Wyślij prośbę o kontakt

Osoba z naszego zespołu skontaktuje się z Tobą!

    Powiązane wpisy

    Organizacja imprezy integracyjnej a odliczenie podatku vat

    Organizowanie imprez integracyjnych przez pracodawcę jest powszechnym sposobem na budowanie motywacji pracowników oraz nagradzanie ich za dobrze wykonaną pracę.

    12 najczęściej zadawanych pytań o księgowość w systemie Microsoft Dynamics 365 Business Central

    W artykule przedstawiamy odpowiedzi na 12 najczęściej zadawanych pytań dotyczących księgowości w Microsoft Dynamics 365 Business Central, które mogą pomóc...

    Różnice między oddelegowaniem pracownika a podróżą służbową

    Wdrożenie systemów ERP takich jak Enova365 w przedsiębiorstwie przynosi wiele korzyści, praktycznie we wszystkich obszarach działalności przedsiębiorstwa. Decydując się na...