Przedłużenie terminu na złożenie deklaracji od podatku od nieruchomości 2025 – nie takie proste i oczywiste

1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, która to ustawa jest pokłosiem wydania dnia 4 lipca 2023 r. wyroku Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt SK 14/21. W największym skrócie Trybunał Konstytucyjny wydając wyrok orzekł o niekonstytucyjności definicji budowli, wynikającej z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, będącej podstawą wymiaru podatku od nieruchomości.

Ustawa zmieniająca siłą rzeczy wprowadziła duże zmiany w treści definicji legalnych funkcjonujących na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawodawca realizując wyrok TK m.in.:

  • odszedł od definiowania budowli poprzez odsyłanie podatników do właściwych przepisów prawa budowlanego i wprowadził w to miejsce nową definicję budowli na gruncie samej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, doprecyzowaną dodatkowo skategoryzowaniem budowli w 28 pozycjach nowego załącznika nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
  • wprowadził negatywną przesłankę możliwości uznania obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność za budynek.

Całościowo jest to niewątpliwie rewolucyjna zmiana, zwłaszcza w kontekście potencjalnej możliwości zmiany klasyfikacji na potrzeby podatku od nieruchomości wielu „dotychczasowych” budynków na budowle i vice versa.

Masz pytania?

Igor Hetlof-Rydzyński, ekspert GLC jest do Twojej dyspozycji.

Jednocześnie niezmieniony został jednak termin na składanie informacji podatkowych na potrzeby podatku od nieruchomości przez osoby fizyczne oraz deklaracji podatkowych składanych przez osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. I tak podatnicy będący osobami fizycznymi w przypadku stwierdzenia przez nich, że wprowadzenie nowych definicji budynku lub budowli wpływa na przedmiot opodatkowania i wysokość podatku od posiadanych przez nich nieruchomości, co za tym idzie powstała potrzeba aktualizacji informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, musieli złożyć stosowną informację do urzędu gminy do dnia 14 stycznia 2025 roku. Ustawodawca w przepisach przejściowych i końcowych nie przewidział żadnego okresu przejściowego nakładając tym samym na podatników będących osobami fizycznymi dokonanie sprawnego przeglądu posiadanych nieruchomości i poprawnego sklasyfikowania ich na potrzeby podatku od nieruchomości.

W przypadku podatników będących osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi oraz spółkami niemającymi osobowości prawnej, jednostkami organizacyjnymi Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe ustawodawca przewidział jednak pewne udogodnienie pozwalające na dokonanie audytu posiadanych przez tą kategorię podatników nieruchomości pod kątem ich klasyfikacji podatkowej po zmianie ustawy.

Zasada – złożenie deklaracji do 31 stycznia 2025 r.

Zanim przejdziemy jednak do przybliżenia nadmienionego udogodnienia wskazać należy, że zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnicy inni niż osoby fizyczne, nazwijmy ich dalej podatnikami z kategorii osób prawnych i jednostek z nimi zrównanymi, cały czas mają obowiązek do 31 stycznia każdego roku podatkowego obowiązek złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Innymi słowy w tym zakresie nic się nie zmieniło.

Co do zasady zatem ww. podatnicy mają obowiązek do 31 stycznia 2025 r. złożyć deklarację na podatek od nieruchomości uwzględniając w niej:

  • zmiany wynikające z nowych definicji budynku oraz budowli
  • zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku, na przykład zmiany stawek podatku od nieruchomości określonych aktem prawa miejscowego przez organ uchwałodawczy gminy.

Przedłużenie terminu – jednorazowa możliwość złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 rok w terminie do 31 marca 2025 r.

W przypadku deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 ustawodawca w związku z dużą zmianą przewidział w ustawie zmieniającej jednorazowy wyjątek od ww. zasady składania deklaracji podatkowej przez osoby prawne i jednostki z nimi zrównane. Podatnicy Ci mogą, przy spełnieniu pewnych warunków złożyć deklarację na podatek od nieruchomości do 31 marca 2025 r., a zatem zyskać dwa dodatkowe miesiące na przeprowadzenie skrupulatnego audytu posiadanych siebie nieruchomości pod kątem ich klasyfikacji podatkowej na gruncie podatku od nieruchomości po zmianie ustawy.

Aby móc skorzystać z uprawnienia do późniejszego złożenia deklaracji wynikającej z ustawy zmieniającej podatnicy będący osobami prawnymi i jednostkami z nimi zrównanymi muszą w pierwszej kolejności złożyć do właściwego organu podatkowego (przypomnijmy wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r. pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji w terminie do 31 marca 2025 r. Minimalna zawartość treści tego pisemnego zawiadomienia została określona przez ustawodawcę i powinno ono zawierać:

  • nazwę organu podatkowego, do którego zawiadomienie jest kierowane,
  • nazwę podatnika składającego zawiadomienie, adres jego siedziby oraz jego identyfikator podatkowy,
  • oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r.

Bez zawarcia w treści ww. elementów zawiadomienie może nie odnieść skutków prawnych.

Złożenie zawiadomienia do właściwego organu podatkowego – czy to wszystko?

Samo złożenie zawiadomienia o skorzystaniu przez podatnika będącego osobą prawną i jednostką z nią zrównaną nie jest wystarczające do możliwości skorzystania z uprawnienia do późniejszego złożenia deklaracji. Podatnik cały czas musi bowiem realizować swój obowiązek fiskalny, w tym przypadku wobec gminy.

Z tego powodu ustawodawca w regulacji umożliwiającej podatnikom będącym osobami prawnymi i jednostkami z nimi zrównanymi ustanowił drugą przesłankę, którą należy wypełnić aby móc skorzystać z przedłużenia terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości. Podatnicy muszą w okresie korzystania z uprawnienia do przedłużenia terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości bez wezwania organu podatkowego, wpłacić na rachunek właściwej gminy miesięczne raty tego podatku:

  • za styczeń – w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.,
  • za luty – w terminie do dnia 15 lutego 2025 r.,
  • za marzec – w terminie do dnia 15 marca 2025 r.

w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.

Co w sytuacji, w której wpłacone za pierwsze trzy miesiące 2025 roku raty podatku okażą się po złożeniu deklaracji w późniejszym terminie zbyt niskie lub zbyt wysokie?

W przypadku gdy raty na podatek od nieruchomości za pierwsze trzy miesiące uiszczone w oparciu o mechanizm umożliwiający przedłużenie terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości do 31 marca 2025 r. okażą się być:

  • niższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 za miesiące, za które zostały już uiszczone – brakująca kwota podatku pozostała do zapłaty będzie podlegała wpłacie na rachunek właściwej gminy w terminie do dnia 31 marca 2025 r. Przy czym kwota wpłacona w tym terminie nie stanowi zaległości podatkowej w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej;
  • wyższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 za miesiące, za które zostały uiszczone – kwota powstałej różnicy nie stanowi nadpłaty w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, a do jej zaliczenia lub zwrotu przepis art. 76 Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio. Co oznacza, że kwota ta będzie podlegała zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, kosztów upomnienia oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Brak spełnienia przesłanek do możliwości skorzystania z uprawnienia do przedłużenia terminu na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości do 31 marca 2025 r.

Niedopełnienie obowiązku:

  • złożenia zawiadomienia o skorzystaniu z uprawnienia zawierającego określoną ustawą zmieniającą treść w terminie do 31 stycznia 2025 r. i/lub
  • zapłaty raty podatku za pierwsze trzy miesiące roku 2025 w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r. na zasadach opisanych wyżej

może spowodować brakiem prawnie skutecznego skorzystania z uprawnienia do przedłużenia terminu do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomość do 31 marca 2025 r. W konsekwencji może to prowadzić do sytuacji, w której skutki zaniechań doprowadzą do stanu, w którym deklaracja nie została złożona w ogóle. Co, oprócz wywołania konsekwencji podatkowych, materialnoprawnych w postaci powstania zaległości podatkowej i odsetek od tej zaległości, może również wiązać się z odpowiedzialnością karnoskarbową.

Podsumowanie

Aby podatnik będący osobą prawną lub jednostką z nim zrównaną mógł skutecznie skorzystać z uprawnienia do przedłużenia terminu na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomość do 31 marca 2025 r. powinien złożyć pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z tej możliwości do dnia 31 stycznia 2025 r. do właściwego organu podatkowego oraz uregulować raty podatku od nieruchomości w terminach do 31 stycznia 2025 r. za styczeń, do 15 lutego 2025 r. za luty oraz do 15 marca 2025 r. za marzec w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r. Brak wypełnienia tych warunków może skutkować konsekwencjami w postaci niedopełnienia obowiązków podatkowych, powstania zaległości podatkowej wraz z odsetkami i może się wiązać z konsekwencjami karnoskarbowymi.

Igor Hetlof-Rydzyński

Radca Prawny i Doradca Podatkowy

Jestem radcą prawnym i doradcą podatkowym. Moja praktyka skupia się na szeroko pojętym doradztwie prawnym i podatkowym. Wspieram Klientów Kancelarii zarówno w ramach bieżącej obsługi prawnej w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, a także prawa podatkowego (ze szczególnym uwzględnieniem podatków dochodowych, podatku VAT oraz podatków i opłat lokalnych oraz obowiązków związanych ze schematami podatkowymi MDR), jak też w projektach związanych m.in. z reorganizacją formy prowadzenia działalności gospodarczej, rozpoczynania nowego przedsięwzięcia gospodarczego. Posiadam doświadczenie procesowe zdobyte na salach rozpraw sądów powszechnych, sądów administracyjnych oraz przed organami administracji publicznej na terytorium całej RP. Najważniejszymi zasadami są dla mnie rzetelność, uczciwość, działanie zgodne z prawem i zasadami etyki zawodowej oraz dobrymi obyczajami. W swojej pracy kieruję się dobrem Klienta, starając się lojalnie doradzić i dobrać najbardziej optymalne czasowo i ekonomicznie rozwiązanie problemu w celu ochrony jego praw.

Wyślij prośbę o kontakt

Osoba z naszego zespołu skontaktuje się z Tobą!

    Powiązane wpisy

    KSeF w przypadku podatnika zagranicznego zarejestrowanego do VAT w Polsce

    Podatek VAT ze względu na swój międzynarodowy charakter posiada szereg mechanizmów nieznanych podatkom dochodowym. Jedną z nich jest możliwość zarejestrowania...

    Likwidacja spółki z o.o. z zadłużeniem wobec wspólników – skutki prawne i podatkowe

    Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest sformalizowanym procesem zmierzającym do zakończenia jej prawnego i faktycznego bytu. Na gruncie przepisów kodeksu...

    Zmiana terminu wypłaty dywidendy a skutki podatkowe w CIT

    W dniu dywidendy Zgromadzenie Wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podejmuje uchwałę w sprawie wypłaty zysku. Uchwała taka powinna w swojej...