Prawo do odliczenia podatku VAT od faktury wystawionej przez podmiot wykreślony z rejestru VAT

Odmowa prawa odliczenia VAT od zakupów jest niezgodna z dyrektywą VAT tylko z tego powodu, że sprzedawca nie widnieje w oficjalnym rejestrze aktywnych podatników VAT.

Praktyka organów podatkowych

Tendencja do walki z oszustwami podatkowymi w zakresie wyłudzeń VAT-u w ostatnim czasie przybrała na sile nie tylko w Polsce, lecz we wszystkich krajach UE. Do polskiej ustawy o VAT została wprowadzona m.in. możliwość wykreślenia z urzędu podatnika z rejestru VAT, bez konieczności zawiadamiania go o tym fakcie. Podstawą do takiego wykreślenia jest art. 96 ust. 9 i 9a ustawy o VAT. Zgodnie z tymi przepisami naczelnik urzędu skarbowego może to zrobić m.in. wtedy, gdy nie były składane deklaracje podatkowe przez okres 6 miesięcy (lub 2 kwartałów), a także w przypadku czasowego braku obrotów (składanie zerowych deklaracji przez okres 6 miesięcy lub 2 kwartałów).

Tym samym nasz partner biznesowy, który był jeszcze wczoraj podatnikiem VAT, może już nim nie być w dniu wystawienia faktury VAT, nawet o tym nie wiedząc. Organy podatkowe krajów europejskich przyjmują w takim przypadku, że ten podmiot nie ma prawa do wystawienia faktury, a jeśli wystawił fakturę, to nie daje ona kontrahentowi prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Problem prawa do odliczenia podatku w rozstrzygnięciach TSUE

Trybunał Unii Europejskiej, prezentuje dość jednolite i korzystne dla podatników stanowisko w tym zakresie [1], co pozwala sądzić, iż w niedługim czasie ulegnie zmianie także podejście interpretacyjne niektórych krajowych organów i sądów. Interpretacje Polskich organów są już korzystne dla podatników i pozostają w duchu orzecznictwa TSUE [2], chociaż wcześniej prezentowany był odmienny pogląd [3].

Problem prawa do odliczenia podatku w takiej sytuacji powrócił do TSUE w związku z pytaniem prejudycjalnym wniesionym przez rumuński sąd w Klużu w sprawie Paper Consult [4]. Zgodnie ze stanem faktycznym sprawy zawisłej przed TSUE, rumuńska spółka Paper Consult kupiła usługi od firmy, która z powodu nieskładania deklaracji najpierw została uznana za nieaktywną, a potem wykreślona z rejestru podatników VAT. W swoich rejestrach zakupowych uwzględniła otrzymane od tej firmy faktury, uznając, że ma do tego prawo. Do transakcji faktycznie doszło i nie było żadnego podatkowego oszustwa.

Opinia rzecznika TSUE

1 czerwca 2017 r. opinię w tej sprawie wydał Rzecznik Generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – Paolo Mengozzi [5]. Wskazał, że przepisy Dyrektywy 2006/112 stoją na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego, które przewidują odmowę prawa do odliczenia VAT przez podatnika, który odprowadził VAT od transakcji zawartych z podmiotem uznanym za „nieaktywnego”, niezależnie od tego, że uznanie takiego podmiotu za nieaktywnego zostało opublikowane i jest łatwo dostępne dla wszystkich podatników w danym państwie członkowskim.
W jego opinii to, czy podatnik ma prawo do odliczenia zależy od spełnienia przesłanek materialnych wynikających z dyrektywy VAT, takich jak bycie podatnikiem czy wykorzystywanie towarów lub usług będących podstawą prawa do odliczenia na dalszym etapie obrotu na potrzeby własnych opodatkowanych transakcji.

Niespełnienie wymogów formalnych, w tym także brak statusu podatnika VAT czynnego, nie może prowadzić do braku prawa do odliczenia, które jego zdaniem powinno być wyjątkiem, a nie zasadą.

Paolo Mengozzi wskazał, że utrata prawa do odliczenia VAT przez podatnika może mieć miejsce w dwóch różnych przypadkach. Po pierwsze, gdyby fiskus nie mógł zweryfikować, czy do transakcji rzeczywiście doszło. Po drugie, gdyby rumuńska spółka wiedziała albo mogła wiedzieć, że chodzi o podatkowe oszustwo. Pierwsza przesłanka z pewnością nie została spełniona, bo rumuńscy urzędnicy mogą zweryfikować w trakcie kontroli, czy transakcja miała miejsce. Zdaniem rzecznika nie zaistniała również druga przesłanka. Co prawda Paper Consult powinna sprawdzić status swoich kontrahentów w oficjalnym rejestrze, ale ewentualne zaniedbania w tym zakresie nie mogą skutkować odmową prawa do odliczenia VAT. Byłoby to bowiem nałożenie na spółkę „niewzruszalnego domniemania udziału w oszustwie podatkowym”, nawet gdyby mogła ona udowodnić, że była to zwykła transakcja biznesowa.

Utrzymanie stanowiska TSUE – w oczekiwaniu na wyrok…

Opinie Rzecznika Generalnego TSUE nie są wiążące dla samego Trybunału, rzadko jednak zdarza się, aby sąd unijny orzekł w inny sposób niż zaproponowany przez rzecznika. Ostateczny wyrok zostanie wydany w terminie późniejszym – pozostaje więc czekać na to rozstrzygnięcie.

[1] M.in. wyrok w polskiej sprawie http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1510051724809&uri=CELEX:62009CA0438
[2] Np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 lutego 2017 r. o sygn. 1061-IPTPP2.4512.551.2016.2.SM
[3] Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 17 września 2008 r. o sygn. IBPP2/443-571/08/BM
[4] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1510052080454&uri=CELEX:62016CN0101
[5] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX:62016CC0101

Masz pytania dotyczące rachunkowości lub prawa podatkowego?
Potrzebujesz pomocy prawnej?

Wypełnij formularz kontaktowy

i skontaktuj się z nami

    Jaka usługa Cię interesuje?
    Jak możemy się z tobą skontaktować?

    Powiązane wpisy

    Czym jest PPWR i co to oznacza dla Państwa firmy?

    Czym jest PPWR i co oznacza dla firmy?

    Nowe przepisy UE mogą zdecydować, czy Państwa produkty pozostaną na rynku. PPWR to nie tylko kolejny obowiązek sprawozdawczy. To regulacja,...

    Budżetowanie 2026. Dlaczego jeden budżet to za mało?

    Miałam ostatnio okazję przygotowywać budżet dla jednego z naszych Klientów i w tym roku było nam szczególnie trudno. Poziom niepewności...
    branża automotive kryzys

    Branża motoryzacyjna odpowiada aż za 8% naszego PKB. Jak jej kryzys wpłynie na gospodarkę?

    Jedna osoba, jedno stanowisko, ogromna odpowiedzialność. Tak zazwyczaj wygląda klasyczny model pracy głównej księgowej w wielu firmach. Warto jednak zadać...