Obniżenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT)

W przyszłym roku stawka CIT zostanie obniżona z 15% do 9%. Ze zmiany skorzystają mali podatnicy kontynuujący działalność gospodarczą, a także podmioty rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej, którzy nie posiadają statusu małego podatnika.

14 listopada 2018 r. Prezydent RP podpisał nowelę ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2019 r.

Ustawa wprowadza m.in. obniżenie stawki CIT z 15 proc. do 9 proc. w odniesieniu do małych podatników kontynuujących działalność gospodarczą. Jednakże, z niższej stawki CIT będą mogli skorzystać również podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej, którzy nie posiadają statusu małego podatnika.

Od 1 stycznia 2019 r. podatek będzie wynosił 9 proc. podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych. Powyższe będzie dotyczyło podatników, których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1,2 mln euro. Stosownego przeliczenia kwot wyrażonych w euro należy dokonywać według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 tys. zł.

Niemniej jednak, z obniżonej stawki CIT nie skorzystają podatnicy, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, a także w roku podatkowym bezpośrednio po nim zastępującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 tys. euro.

Nadto, stawka 9 proc. nie zostanie zastosowana do spółki dzielonej, podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 tys. euro lub składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników – w roku podatkowym, w którym dokonano podziału lub wniesiono wkład oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z powyższym, do zastosowania preferencyjnej, 9 proc. stawki podatku dochodowego od osób prawnych będą uprawnieni w szczególności:

  • mali podatnicy kontynuujący prowadzenie działalności, którzy w poprzednim roku podatkowym osiągnęli przychody niższe niż 1,2 mln euro,
  • nowe podmioty – do momentu przekroczenia progu przychodów w wysokości 1,2 mln euro.

W praktyce, sposób wpłacania zaliczek w ramach obniżonej stawki CIT polega na tym, że podatnicy będą uprawnieni do odprowadzania zaliczki z uwzględnieniem stawki 9 proc. tylko do momentu, w którym ich przychody w roku podatkowym nie przekroczą kwoty 1,2 mln euro. Tym samym, po przekroczeniu tego progu kolejne zaliczki będą obliczane przy zastosowaniu stawki 19 proc.

W przypadku gdy powstanie nowego podatnika lub wystąpienie określonych działań restrukturyzacyjnych nastąpi w okresie od dnia następującego od ogłoszenia ustawy do dnia jej wejścia w życie, zastosowanie znajdą obecnie obowiązujące stawki CIT, tj. 15 proc. i 19 proc.

W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy wskazano, iż obniżenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych stanowi realizację rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która w szczególności podkreśla wartość rozwoju przedsiębiorczości oraz wspierania małych i średnich przedsiębiorców. Zgodnie z przyjętym założeniem nowe zasady opodatkowania mają współtworzyć warunki do rozwoju i coraz lepszej konkurencyjności wewnętrznej i zewnętrznej tych firm.
W 2017 r. z preferencyjnej, 15 proc. stawki podatku dochodowego od osób prawnych skorzystało jedynie około 119 tys. podatników. Jednakże, według wstępnych szacunków Ministerstwa Finansów dzięki omawianej nowelizacji po 1 stycznia 2019 r. z 9 proc. stawki CIT będzie mogło skorzystać nawet 440 tys. podatników.

Źródła:

  1. Ustawa z dnia 23 października 2018 r.  o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.2193).
  2. Informacja Kancelarii Prezydenta w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Masz pytania dotyczące rachunkowości lub prawa podatkowego?
Potrzebujesz pomocy prawnej?

Wypełnij formularz kontaktowy

i skontaktuj się z nami

    Jaka usługa Cię interesuje?
    Jak możemy się z tobą skontaktować?

    Powiązane wpisy

    Czym jest PPWR i co to oznacza dla Państwa firmy?

    Czym jest PPWR i co oznacza dla firmy?

    Nowe przepisy UE mogą zdecydować, czy Państwa produkty pozostaną na rynku. PPWR to nie tylko kolejny obowiązek sprawozdawczy. To regulacja,...

    Budżetowanie 2026. Dlaczego jeden budżet to za mało?

    Miałam ostatnio okazję przygotowywać budżet dla jednego z naszych Klientów i w tym roku było nam szczególnie trudno. Poziom niepewności...
    branża automotive kryzys

    Branża motoryzacyjna odpowiada aż za 8% naszego PKB. Jak jej kryzys wpłynie na gospodarkę?

    Jedna osoba, jedno stanowisko, ogromna odpowiedzialność. Tak zazwyczaj wygląda klasyczny model pracy głównej księgowej w wielu firmach. Warto jednak zadać...