Ulga z tytułu hipotetycznych odsetek- dlaczego warto śpieszyć się przed końcem 2026 roku?

Masz spółkę będącą podatnikiem CIT i jako wspólnik wnosisz do niej dopłaty? A może podjęliście uchwałę o zatrzymaniu zysku i przekazaniu go na kapitał zapasowy lub rezerwowy? Jeśli tak, to z tego artykułu dowiesz się, dlaczego ulga z tytułu hipotetycznych odsetek jest skierowana właśnie do Ciebie oraz dlaczego warto śpieszyć się przed końcem 2026 roku.

Sposób działania większości przedsiębiorstw 

Typowym sposobem finansowania inwestycji i innych przedsięwzięć gospodarczych w spółkach jest zaciąganie kredytów. Spółki często biorą pożyczki w celu finansowania inwestycji, licząc na to, że przyszłe przychody pozwolą na ich spłatę. Problem pojawia się wtedy, gdy kolejne inwestycje również są finansowane kredytem, a zadłużenie zaczyna szybko rosnąć. W sytuacji, gdy wygenerowane przez spółkę środki nie wystarczają na spłatę wcześniejszych zobowiązań, może ona zaciągać kolejne kredyty na spłatę lub refinansowanie poprzednich. W ten sposób powstaje spirala zadłużenia, w której nowe finansowanie służy przede wszystkim obsłudze istniejącego długu, zamiast finansowaniu działalności rozwojowej. Taka sytuacja zwiększa ryzyko utraty płynności finansowej i może w dłuższej perspektywie prowadzić do poważnych problemów finansowych spółki. Tego typu działaniom ustawodawca chciał przeciwdziałać jako negatywnym zdarzeniom gospodarczym. Stąd, wyszedł z inicjatywą ustanowienia art. 15cb ustawy o CIT dodając go ustawą przejściową z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2159). Konkretnie art. 10 tej ustawy przejściowej zawiera przepisy dotyczące art. 15cb CIT. Stanowi on m.in., że art. 15cb stosuje się po raz pierwszy do roku podatkowego rozpoczętego po 31 grudnia 2019 r. oraz obejmuje również dopłaty i zyski przekazane na kapitał rezerwowy lub zapasowy po 31 grudnia 2018 r. To ważne, bowiem rozliczając rok podatkowy 2020 na ulgę z tytułu hipotetycznych odsetek zaliczyć można nie tylko dopłaty lub zatrzymane zyski z 2019 r. (przekazane na kapitał rezerwowy lub zapasowy uchwałą z 2020 r.), ale także dopłaty oraz zatrzymane zyski z 2018 r. (przekazane na kapitał rezerwowy lub zapasowy uchwałą z 2019 r.). Wprowadzenie art. 15cb ustawy o CIT miało na celu zwiększenie atrakcyjności finansowania działalności spółek kapitałem własnym, w szczególności poprzez zatrzymywanie wypracowanego zysku w spółce oraz wnoszenie dopłat przez wspólników. Rozwiązanie to miało zachęcać przedsiębiorstwa do korzystania z wewnętrznych źródeł finansowania i tym samym ograniczać konieczność korzystania z zewnętrznego finansowania dłużnego, w tym kredytów i pożyczek.

Masz pytania?

dr Bartosz Kubista jest do Twojej dyspozycji.

Jak działa ulga z tytułu hipotetycznych odsetek?

Ustawa w art. 15cb przewiduje zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów hipotetycznych kosztów pozyskania kapitału wewnętrznego, w przypadku gdy źródłem finansowania spółki są dopłaty wnoszone przez wspólników lub tzw. zyski zatrzymane.  Innymi słowy, dopłaty wniesione oraz zyski zatrzymane będą potraktowane jako koszty uzyskania przychodu, przy spełnieniu odpowiednich ustawowych wymogów. „Hipotetyczne odsetki” to odsetki, które spółka mogłaby ponosić, gdyby zamiast finansować się kapitałem własnym, korzystała z finansowania dłużnego. Natomiast ważny szczegół- w spółce za koszt uzyskania przychodów uznaje się kwotę odpowiadającą iloczynowi stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy powiększonej o 1 punkt procentowy oraz kwoty: dopłaty wniesionej do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach lub zysku przekazanego na kapitał rezerwowy lub zapasowy spółki. Dla przykładu, Spółka z o.o. w 2018 r. wypracowała zysk w kwocie 1 000 000 zł. W 2019 r. podjęto uchwałę o przekazaniu całej kwoty zysku na kapitał zapasowy. W 2019 r. spółka uzyskała zysk w wysokości 500 000 zł. W 2020 r. podjęto uchwałę przekazującą 400 000 zł zysku na kapitał zapasowy. Zgodnie z przepisem przejściowym uchwały podjęte w 2019 r. rozliczamy dopiero w roku 2020. Dalsze uchwały należy już rozliczyć za lata, w których zostały one podjęte. Stopa referencyjna na 31.12.2019 r. to 1,5%. Stopa do odsetek to 2,5%. (pamiętajmy, że powiększamy stopę referencyjną o jeden punkt procentowy). Zatem kwota 1 000 000 zł pomnożona przez 2,5% da nam wartość 25 000 zł z 2019 r. natomiast zysk z 2020 r. w wysokości 400 000 zł (bierzemy w tym przypadku pod uwagę tylko zysk przekazany na kapitał zapasowy, zatem 100 000zł nam odpada) pomnożony przez 2,5% da nam wartość 10 000 zł za 2020 r. Zatem łączna wysokość kosztów uzyskania przychodu z tytułu hipotetycznych odsetek za rok podatkowy 2020 wynosić będzie 35 tysięcy złotych i kwotę tę będzie można odjąć od podstawy opodatkowania, składając korektę deklaracji CIT-8 oraz odpowiedni wniosek o stwierdzenie nadpłaty. 

Ważne zasady związane ze stosowaniem ulgi z tytułu hipotetycznych odsetek

Maksymalny ustawowy limit kosztów uzyskania przychodu wynosi 250 000 zł. Kwota wyższa nie znajdzie zastosowania i zostanie zwyczajnie ograniczona do ustawowego limitu. Ponadto, dane zyski lub dopłaty z określonych lat można zaliczyć jedynie trzykrotnie obliczając ulgę z tytułu hipotetycznych odsetek. Przykładowo, jeśli zysk z 2018 (przekazany na kapitał rezerwowy uchwałą w 2019 r.) użyliśmy do obliczenia ulgi w 2020 r. oraz w 2021 r. to rok 2022 będzie ostatnim, w którym zysk ten, będzie mógł zostać wykorzystany do obliczenia ulgi. Kolejnym ważnym wymogiem dla zastosowania tej ulgi jest zakaz zwrotu dopłat lub wypłat zysku w ciągu 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym ta dopłata została wniesiona do spółki albo podjęta została uchwała o zatrzymaniu zysku w spółce. Jednakże, trzeba pamiętać, iż dane zyski lub dopłaty można rozliczać na poczet hipotetycznych odsetek już przed upływem tych trzech lat. Ponadto Brzmienie art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że wysokość kosztów z tytułu hipotetycznych odsetek powinna być ustalana przy zastosowaniu stopy referencyjnej NBP obowiązującej w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok podatkowy (rok rozpoznania kosztu podatkowego). Z przepisu nie wynika bowiem, że raz ustalona wartość oprocentowania (tj. w oparciu o stopę referencyjną obowiązującą w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok wniesienia dopłaty bądź przekazania zysku na odpowiedni kapitał) powinna być stosowana w całym okresie odliczenia. Z tego też względu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w każdym z trzech lat podatkowych, może podlegać kwota odpowiadająca iloczynowi stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego obowiązującej w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym rok podatkowy powiększonej o 1 punkt procentowy oraz kwoty zysku za rok obrotowy. Innymi słowy, wartość procentowana ustalana w oparciu o stopę referencyjną NBP może zmieniać się co roku, w zależności od ustaleń NBP. Tak więc podatnik nie może przyjąć jednej stopy procentowanej na przestrzeni kolejnych lat podatkowych. 

Dlaczego warto śpieszyć się przed końcem 2026 roku?

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W związku z tym, do końca 2026 istnieje możliwość złożenia korekty deklaracji podatkowej za rok podatkowy 2020. Mając powyższe na względzie, wskazać należy, że przysługuje Podatnikom uprawnienie do uwzględnienia kosztu uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 15cb ust. 1 ustawy o CIT w roku podatkowym 2020. Podatnikom, którym ulga z tytułu hipotetycznych odsetek na rok 2020 przysługuje, muszą dokonać korekt deklaracji do końca 2026 r., w przeciwnym wypadku możliwość skorzystania z tej preferencji podatkowej po prostu przepadnie.

Jak prawidłowo przeprowadzić cały proces?

Ze względu na konieczność prawidłowego ustalenia wysokości przysługującej nadpłaty, weryfikacji spełnienia warunków zastosowania preferencji oraz poprawnego przygotowania dokumentacji podatkowej, warto skorzystać ze wsparcia profesjonalnych doradców podatkowych. Prawidłowe rozliczenie wymaga bowiem specjalistycznej wiedzy z zakresu przepisów CIT oraz praktyki organów podatkowych.  GLC Advisory oferuje kompleksowe wsparcie w tym zakresie – od analizy możliwości zastosowania art. 15cb ustawy o CIT i wyliczenia należnej nadpłaty, przez przygotowanie korekty zeznania CIT-8, aż po sporządzenie i złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Dzięki temu cały proces może zostać przeprowadzony kompleksowo, z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji podatnika.

Mikołaj Grabiński

Jestem stażystą, rozwijającym swoją wiedzę i zdobywającym praktyczne doświadczenie w obszarze prawa podatkowego. W swojej pracy stawiam przede wszystkim na pracowitość, zaangażowanie oraz poszukiwanie rozwiązań w sprawach, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się trudne do rozwiązania. W obszarze prawa szczególnie interesuję się tematyką fundacji rodzinnych oraz cen transferowych, w tym sporządzaniem dokumentacji cen transferowych. To właśnie w tych obszarach chciałbym dalej poszerzać swoją wiedzę i rozwijać praktyczne umiejętności.

Wyślij prośbę o kontakt

Osoba z naszego zespołu skontaktuje się z Tobą!

    Powiązane wpisy

    Fundacja rodzinna w organizacji

    Fundacja rodzinna w organizacji- co musisz o niej wiedzieć?

    Z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu powstaje fundacja rodzinna w organizacji. Co zatem może dokonać ten specyficzny prawny...

    Kontrolowana transakcja jednorodna w cenach transferowych

    Ceny transferowe są tematem, który co roku budzi wiele emocji, często niestety te bardziej negatywne niż pozytywne. Na wiele podmiotów...

    Samochód „na firmę” – kiedy można odliczyć 100% VAT?

    Prowadzisz działalność gospodarczą i planujesz zakup samochodu "na firmę"? Sam zakup pojazdu to dopiero początek. Dla przedsiębiorcy istotne jest bowiem...