Już za kilka miesięcy wszyscy podatnicy VAT posiadający siedzibę działalności lub stałe miejsce jej prowadzenia na terytorium Polski, zostaną objęci KSeF, czyli Krajowym Systemem e-Faktur.
Czego dowiesz się z artykułu:
W komentarzach analityków pojawiają się dyskusje o dalszych zmianach w obszarze obowiązków, lub przewidywanych kar, ale nie o kolejnym przesunięciu daty wejścia w życie obowiązkowego KSeF.
Zgodnie z uchwalonymi przepisami, Ministerstwo Finansów zaplanowało fazowanie:
Docelowo KSeF ma być stosowany przez wszystkich podatników, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa.
Co istotne, wszyscy podatnicy muszą być gotowi do odbioru faktur z wykorzystaniem KSeF już od 1 lutego 2026.
W konsekwencji, już od 1 lutego 2026 wielu przedsiębiorców może znaleźć się w sytuacji, w której faktury będą mu dostarczane zarówno w formie „tradycyjnej”, jak i z wykorzystaniem platformy KSeF.
Aby zminimalizować ryzyko płynące z potencjalnej dezorganizacji pracy zespołów zaangażowanych w przepływ dokumentów w firmie, warto już teraz pochylić się nad zaprojektowaniem i wdrożeniem właściwych procedur, tj.:
Rzetelnie przygotowana procedura KSeF może stać się narzędziem usprawniającym procesy fakturowania, ułatwiającym kontrolę wewnętrzną i podnoszącym bezpieczeństwo danych finansowych.
Na dzień dzisiejszy, ustawodawca wymienia kilka grup podmiotów, które nie zostaną objęte obowiązkiem wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF:
KSeF to konieczność ustalenia procedur wewnętrznych, opracowania relacji z kontrahentami, jak również aspekty techniczne – to wszystko wymaga czasu i dokładnego przygotowania. Mając świadomość skali przedsięwzięcia, można jeszcze dobrze wykorzystać nadchodzące miesiące.