Krajowy System e-Faktur (KSeF) to platforma Ministerstwa Finansów, która wprowadza obowiązek wystawiania faktur w formie elektronicznej. Choć w założeniu ma usprawnić obieg dokumentów i zwiększyć ich bezpieczeństwo, dla wielu przedsiębiorców stanowi obecnie istotne wyzwanie. Wdrożenie KSeF wymaga dostosowania systemów informatycznych, procedur wewnętrznych oraz integracji z nowymi standardami technicznymi.
Jednym z elementów wspierających funkcjonowanie KSeF są kody QR, które służą przede wszystkim do weryfikacji faktur i potwierdzenia ich autentyczności, zwłaszcza w sytuacjach, gdy dokumenty są przekazywane poza systemem.
Kod QR (Quick Response) to graficzna forma odnośnika, który prowadzi bezpośrednio do faktury w systemie KSeF. Po zeskanowaniu kodu np. smartfonem, użytkownik może:
Każda faktura wizualizowana w systemie lub w zewnętrznych programach księgowych powinna być oznaczona kodem weryfikującym (kodem QR). Funkcja ta będzie dostępna zarówno w komercyjnych systemach finansowo-księgowych, jak i w bezpłatnych aplikacjach udostępnianych przez Ministerstwo Finansów.
W systemie KSeF przewidziano dwa typy kodów QR, zależnie od trybu wystawienia faktury:
KOD I – dla faktur ONLINE i OFFLINE
KOD II – tylko dla faktur OFFLINE
Wizualizacja faktury różni się w zależności od trybu jej wystawienia:
💡 Tryb „offline24” oznacza wystawienie faktury poza systemem KSeF, z obowiązkiem przesłania jej do systemu w ciągu 24 godzin.
Dostęp do faktury za pomocą kodu QR odbywa się w dwóch etapach:
Kody QR są szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy faktura jest przekazywana poza systemem KSeF – np. w formie papierowej, PDF lub do kontrahenta zagranicznego. Dzięki nim możliwa jest szybka weryfikacja dokumentu i jego autentyczności, co zwiększa bezpieczeństwo obiegu faktur.