Limity leasingu, najmu długoterminowego i amortyzacji samochodów osobowych 2026. Sesja Q&A.

Jak wskazywaliśmy w jednym z naszych ostatnich wpisów z początkiem 2026 roku czeka nas rewolucja w zakresie limitów uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów dla podatników PIT i CIT amortyzacji samochodów osobowych oraz wydatków na opłaty leasingowe i czynsze najmu w przypadku używania samochodów osobowych w ramach umów leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego. Limity związane z samochodami osobowymi będą się zatem kształtować na następującym poziomie:

  • 225.000 zł w przypadku samochodów w pełni elektrycznych oraz wodorowych (brak zmiany);
  • 150.000 zł dla samochodów osobowych niskoemisyjnych (emitujących mniej50g CO2/km);
  • 100.000 zł dla wszystkich pozostałych samochodów osobowych emitujących 50g/CO2 i więcej.

W związku z powyższym postanowiliśmy przygotować opracowanie Q&A w związku z najczęstszymi wątpliwościami dotyczącymi nowych regulacji:

1. Używam w swojej jednoosobowej działalności gospodarczej w ramach umowy leasingu spalinowy samochód osobowy o wartości początkowej 145.000 zł. Umowa została zawarta przeze mnie w 2024 roku, ma trwać do 2029. Czy limit wydatków na raty leasingowe od 2026 roku możliwych do uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów będzie wynosił dla mnie 150.000 zł jak dotychczas?

Nie. Ustawodawca wprowadzając zmianę limitu amortyzacji oraz wydatków na raty leasingowe stanowiących koszty uzyskania przychodów nie wprowadził przepisów przejściowych dla osób fizycznych i prawnych korzystających w ramach swoich działalności z klasycznych, spalinowych samochodów osobowych.

Oznacza to, że limit kosztów uzyskania przychodów będzie dla takich podatników wynosił od dnia 1 stycznia 2026 r. 100.000 zł. Co w praktyce oznacza konieczność wyłączania z kosztów uzyskania przychodów jeszcze większej proporcji raty kapitałowej leasingu w przypadku pojazdów o wartości 150.000 zł lub zupełnie nowej sytuacji, tj. limitowania wydatków dla pojazdów o wartości od 100.000 do 150.000 zł

Masz pytania?

Igor Hetlof-Rydzyński, ekspert GLC jest do Twojej dyspozycji.

2. W ramach działalności gospodarczej używam samochodu osobowego na podstawie umowy najmu długoterminowego. Jest to samochód posiadający zespół napędowy spalinowo elektryczny (miękka hybryda) bez możliwości doładowania energii elektrycznej z sieci, o wartości powyżej 150.000 zł. Czy w moim przypadku w dalszym ciągu będę mógł stosować limit 150.000 zł dla możliwości uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów wydatków na opłaty czynszowe?

W treści pytania zabrakło najważniejszej danej, czyli informacji o poziomie emisji CO2/km pojazdu podatnika. Z tego względu nie da się jednoznacznie udzielić odpowiedzi. Limit 150.000 zł jest możliwy do stosowania w sytuacji, w której emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w ustawie prawo o ruchu drogowym wynosi mniej niż 50 g na kilometr.

Jeżeli poziom emisji CO2 pojazdu używanego w ramach umowy najmu długoterminowego jest równy lub wyższy od 50g, wówczas limit kosztów uzyskania przychodów wynosi 100.000 zł. Jeżeli wartość emisji CO2 jest niższa od ww. wartości podatnik będzie uprawniony do stosowania wyższego limitu 150.000 zł.

Mając na względzie fakt, że pojazd podatnika jest tzw. miękką hybrydą, to należy spodziewać się, że poziom emisji CO2 przekroczy wartość 50g/km (w praktyce rzadko który samochód cechuje się tak niskim poziomem emisji). Co będzie oznaczało konieczność wyłączenia większej niż przed końcem 2025 roku części opłaty leasingowej z kosztów uzyskania przychodów.

3. W internecie znalazłem informację, że osoby, które będą używały pojazdów emitujących powyżej 50g CO2/km na podstawie umowy leasingu operacyjnego, najmu długoterminowego zawartej przed 1 stycznia 2026 roku lub przed tą datą samochód osobowy kupią i będą go amortyzować dalej będą mogły korzystać z limitu 150.000 zł. Czy rzeczywiście tak jest?

Nie, taka informacja nie jest poprawna. W celu rozwiania tej wątpliwości należy wskazać, że nowy limit 100.000 zł dla samochodów osobowych emitujących powyżej 50g CO2/km:

  • w przypadku samochodów używanych przez podatników na podstawie umowy leasingu operacyjnego, najmu długoterminowego zawartej przed 1 stycznia 2026 roku będzie obowiązywał bezwzględnie. Ustawodawca wprowadzając nowe limity (jeszcze w 2021 roku) nie przewidział przepisu przejściowego, na mocy którego nowe zasady miałyby obowiązywać tylko dla umów leasigu i najmu zawartych po 1 stycznia 2026 roku.
    Co oznacza, że zmianę limitów odczuje każdy podatnik korzystający z samochodu osobowego na podstawie ww. umów. Na marginesie, zgodnie z obecnymi (sierpień 2025) informacjami płynącymi z Ministerstwa Finansów i Gospodarki nie ma planów dotyczących zmiany, liberalizacji nowych przepisów dla leasingów i najmów długoterminowych sprzed 1 stycznia 2026 roku;
  • w przypadku samochodów zakupionych przez podatników i amortyzowanych przed 1 stycznia 2026 r. istnieje możliwość zachowania limitu 150.000 zł, ponieważ ustawodawca przewidział przepis przejściowy. Jednakże niezwykle istotnym czynnikiem pozwalającym podatnikom „zachować” limit 150.000 zl dla samochodów stanowiących ich własność jest to, aby taki pojazd został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed dniem wejścia w życia przepisów regulujących nowe limity (1 stycznia 2026 r.).

4. Zamierzam w 2026 roku zacząć używać w ramach umowy najmu długoterminowego samochodu osobowego w pełni elektrycznego. Czy w związku ze zmianą przepisów dotyczących limitów uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na należności czynszowe będę mógł uwzględnić w kosztach mniej niż obecnie (225.000 zł)?

Nie, ponieważ w przypadku aut elektrycznych realnie nie dochodzi do zmiany limitu. Zarówno przed 1 stycznia 2026 r., jak i po tej dacie podatnik zamierzający używać samochodu osobowego w pełni elektrycznego wciąż będzie mógł uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów wydatki poniesione na czynsz najmu w wysokości nieprzekraczającej jego części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 225.000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy

5. Zawarłem umowę leasingu operacyjnego spalinowego samochodu osobowego parę lat temu, termin zakończenia tej umowy przypada w marcu 2026 roku. Jednym z parametrów tej umowy jest wysoki, bo przekraczający o kilkadziesiąt tysięcy złotych wartość 100.000 wykup. Czy w takiej sytuacji będę pozbawiony prawa do uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów amortyzacji w aktualnie obowiązującym limicie 150.000 zł? Jeżeli tak, to czy mogę coś jeszcze z tym zrobić?

Odpowiadając na pierwsze z pytań, wskazujemy, że tak. Zgodnie z przedstawioną informacją do wykupu pojazdu dojdzie najwcześniej w marcu 2026 r. Zatem będzie to już po zmianie przepisów, a tym samym pojazd nie znajdzie się w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed 1 stycznia 2026 r. Amortyzacja tego pojazdu będzie odbywać się na nowych zasadach, z limitem 100.000 zł. W części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej tę kwotę podatnik będzie musiał wyłączyć odpis amortyzacyjny z kosztów uzyskania przychodów.

Odpowiadając na drugie pytanie należy wskazać, że w przypadku sprawnego i odpowiednio wczesnego działania podatnika można wykonać jeszcze pewne czynności, które pozwolą na skorzystanie z limitu 150.000 zł obowiązującego do końca 2025 roku.

W związku z powyższym, jeżeli chcesz mieć pewność, że zdążysz zareagować i przygotować się na zmiany przepisów dotyczących rozliczania umowy leasingu operacyjnego, najmu długoterminowego samochodu osobowego w 2026 roku skontaktuj się z nami już dziś.

Igor Hetlof-Rydzyński

Radca Prawny i Doradca Podatkowy

Jestem radcą prawnym i doradcą podatkowym. Moja praktyka skupia się na szeroko pojętym doradztwie prawnym i podatkowym. Wspieram Klientów Kancelarii zarówno w ramach bieżącej obsługi prawnej w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, a także prawa podatkowego (ze szczególnym uwzględnieniem podatków dochodowych, podatku VAT oraz podatków i opłat lokalnych oraz obowiązków związanych ze schematami podatkowymi MDR), jak też w projektach związanych m.in. z reorganizacją formy prowadzenia działalności gospodarczej, rozpoczynania nowego przedsięwzięcia gospodarczego. Posiadam doświadczenie procesowe zdobyte na salach rozpraw sądów powszechnych, sądów administracyjnych oraz przed organami administracji publicznej na terytorium całej RP. Najważniejszymi zasadami są dla mnie rzetelność, uczciwość, działanie zgodne z prawem i zasadami etyki zawodowej oraz dobrymi obyczajami. W swojej pracy kieruję się dobrem Klienta, starając się lojalnie doradzić i dobrać najbardziej optymalne czasowo i ekonomicznie rozwiązanie problemu w celu ochrony jego praw.

Wyślij prośbę o kontakt

Osoba z naszego zespołu skontaktuje się z Tobą!

    Powiązane wpisy

    KSeF w przypadku podatnika zagranicznego zarejestrowanego do VAT w Polsce

    Podatek VAT ze względu na swój międzynarodowy charakter posiada szereg mechanizmów nieznanych podatkom dochodowym. Jedną z nich jest możliwość zarejestrowania...

    Likwidacja spółki z o.o. z zadłużeniem wobec wspólników – skutki prawne i podatkowe

    Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest sformalizowanym procesem zmierzającym do zakończenia jej prawnego i faktycznego bytu. Na gruncie przepisów kodeksu...

    Zmiana terminu wypłaty dywidendy a skutki podatkowe w CIT

    W dniu dywidendy Zgromadzenie Wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podejmuje uchwałę w sprawie wypłaty zysku. Uchwała taka powinna w swojej...