W jaki sposób należy zaksięgować dotację? (część 2)

Ostatnio pisałam o sposobie księgowania dotacji otrzymanych przez podmiot gospodarczy. Podkreślałam, że sposób ewidencji dotacji w księgach rachunkowych uzależniony jest od rodzaju finansowanych wydatków. Rozpatrywałam go dla sytuacji, w której beneficjent dotacji nabywa rzeczowe aktywa trwałych lub wartości niematerialne i prawne.

Tym razem chciałabym się zająć przypadkiem wydatków zaliczanych do kosztów bieżących działalności.

Jak zaksięgować dotację na wydatki zaliczane do kosztów bieżących?

Jeśli chodzi o finansowanie wydatków zaliczanych do kosztów bieżących, sprawa jest prostsza niż w przypadku środków trwałych. Obowiązuje tutaj sposób kwalifikacji zgodny z zasadą ogólną i z uwzględnieniem właściwych okresów sprawozdawczych.
Dofinansowanie zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych w obrębie tego samego okresu, do którego odnoszą się koszty. Wynika to z nadrzędnej zasady rachunkowości, tj. zasady współmierności przychodów i kosztów.
Dotację można również zaliczyć wprost do pozostałych przychodów operacyjnych w dacie jej otrzymania, jeśli jest ona związana z bezpośrednią działalnością operacyjną podmiotu. Dotyczy to dopłat do określonych przedsięwzięć takich jak: szkolenia i kursy oraz różnego rodzaju drobne projekty nie związane z zakupem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
W przypadku refundacji nakładów poniesionych w poprzednim okresie sprawozdawczym, tj. po dacie sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego, dotację rozlicza się w księgach roku bieżącego. W sprawozdaniu finansowym sporządzanym za ten okres należy natomiast szczegółowo opisać fakt otrzymania dotacji, którą uwzględniono w księgach rachunkowych.

Przykładowa ewidencja księgowa:

1/ otrzymanie dotacji:

– WN  konto 13 – „rachunek bieżący/ lub wyodrębniony dla dotacji”
– MA konto 84 –„rozliczenia międzyokresowe przychodów – dotacje otrzymane” (w analityce np. konkretny projekt)

2/odniesienie kwoty dotacji rozliczanej w czasie w przychody:

kwota odpisu przypadającego na dany okres sprawozdawczy (rata miesięczna ustalona wg zasad współmierności)
– WN  konto 84 –„rozliczenia międzyokresowe przychodów”
– MA konto 76 –„pozostałe przychody operacyjne – dotacje otrzymane” (w analityce np. konkretny projekt)

3/ odniesienie kwoty dotacji bezpośrednio w przychody:

– WN  konto 13 – „rachunek bieżący/ lub wyodrębniony dla dotacji”
– MA konto 76 – „pozostałe przychody operacyjne –  dotacje otrzymane” (w analityce np. konkretny projekt)

Co z podatkiem dochodowym?

Czy otrzymana dotacja stanowi przychód podlegający opodatkowaniu? Czy wydatki pokryte środkami finansowymi z dotacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Na gruncie prawa podatkowego przychód z otrzymanej dotacji jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy p.d.o.p.) lub nie stanowi przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy p.d.o.f.). Wartość dofinansowania należy wyłączyć z podstawy opodatkowania w wysokości odpisanej na poczet pozostałych przychodów operacyjnych. Jednocześnie zgodnie z art. 16a – 16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz z art. 22a– 22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki pokryte środkami finansowymi z dotacji, w tej części nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli dotację przyznano po rozpoczęciu amortyzacji (dotyczy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) lub nakładów poniesionych wcześniej, to w miesiącu jej otrzymania zmniejsza się bieżące koszty uzyskania przychodów o wartość, która odpowiada poniesionym wydatkom sfinansowanym dotacją w części przypadającej do końca okresu rozliczeniowego, za który obliczany jest podatek.

Tekst: Ewa Haraburda

Masz pytania dotyczące rachunkowości lub prawa podatkowego?
Potrzebujesz pomocy prawnej?

Wypełnij formularz kontaktowy

i skontaktuj się z nami

    Jaka usługa Cię interesuje?
    Jak możemy się z tobą skontaktować?

    Powiązane wpisy

    Czym jest PPWR i co to oznacza dla Państwa firmy?

    Czym jest PPWR i co oznacza dla firmy?

    Nowe przepisy UE mogą zdecydować, czy Państwa produkty pozostaną na rynku. PPWR to nie tylko kolejny obowiązek sprawozdawczy. To regulacja,...

    Budżetowanie 2026. Dlaczego jeden budżet to za mało?

    Miałam ostatnio okazję przygotowywać budżet dla jednego z naszych Klientów i w tym roku było nam szczególnie trudno. Poziom niepewności...
    branża automotive kryzys

    Branża motoryzacyjna odpowiada aż za 8% naszego PKB. Jak jej kryzys wpłynie na gospodarkę?

    Jedna osoba, jedno stanowisko, ogromna odpowiedzialność. Tak zazwyczaj wygląda klasyczny model pracy głównej księgowej w wielu firmach. Warto jednak zadać...