Tylko do końca czerwca mamy czas na potwierdzenie, że samochód firmowy ze względów technicznych wyklucza użytkowanie prywatne i uprawnia do odliczenia VAT

Ustawodawca po raz kolejny zafundował przedsiębiorcom używającym w swojej działalności pojazdów, obowiązkowe koszty w postaci dodatkowego badania technicznego.

Musi je zrobić Przedsiębiorca, który chce zachować prawo pełnego odliczenia podatku VAT od rat leasingowych, napraw, a przede wszystkim paliwa od pojazdów wykorzystywanych w działalności, których konstrukcja wskazuje na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych. W przeciwnym wypadku konieczne jest prowadzenie uciążliwej, szczegółowej ewidencji użytkowania samochodu. Cieszą się właściciele okręgowych stacji kontroli pojazdów, bo mogą liczyć na wzmożony ruch w okresie od kwietnia do czerwca 2014 r., co oznacza wzrost przychodów.

Powyższe obowiązki wynikają ze zmian ustawy o VAT, które weszły w życie 1 kwietnia 2014 r. Przedsiębiorca, który chce zachować prawo pełnego odliczenia podatku VAT od pojazdów wykorzystywanych w działalności, których konstrukcja wskazuje na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczające ich użycie do celów prywatnych (lub użycie do celów prywatnych jest nieistotne), musi potwierdzić ich konstrukcję, a tym samym brak możliwości prywatnego użycia, dodatkowym badaniem technicznym.

Oprócz poniesienia kosztów dodatkowego badania w kwocie 50,00 zł oraz czasu poświęconego na samo badanie, przedsiębiorcy muszą także udać się ponownie do Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta (Starostwa Powiatowego) w celu dokonania stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu wymagań przewidzianych w ustawie VAT dla samochodów dających pełne prawo do odliczenia VAT.

Analogiczna sytuacja miała miejsce przed wprowadzeniem zmian w ustawie VAT w zakresie odliczania VATu od paliwa przed 2011r. Jednak dodatkowe badania techniczne przeprowadzone na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. 2010r., Nr 247, poz. 1652), które także stwierdzały spełnianie warunków technicznych do odliczenia VATu oraz zaświadczenia wydane na ich podstawie z dniem 1 kwietnia 2014 r. tracą swoją moc. Co oznacza wspomnianą konieczność przeprowadzenia „nowego” dodatkowego badania technicznego. Badanie to powinno zostać przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później niż do 1 lipca 2014 r.

Wyjątkiem są zaświadczenia wydane przed 1 kwietnia 2014 r. dla pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju jako: wielozadaniowy, van. Te zachowują swoją ważność dla potrzeb stosowania nowych przepisów… o ile w pojazdach tych nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych uprawniających do pełnego odliczenia podatku VAT. Innymi słowy, zaświadczenia i adnotacje VAT-1 wydane na podstawie wspomnianej ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., zachowują swoją ważność i nie ma obowiązku ponownego ich przeprowadzania.

Ważność tracą badania techniczne i wydane na ich podstawie zaświadczenia stanowiące podstawę do dokonania adnotacji VAT-2, VAT-3, VAT-4. W przypadku tych pojazdów należy przeprowadzić wspomniane dodatkowe badania techniczne, na podstawie których zostanie nadana adnotacja VAT-2, gdyż już nie będą funkcjonowały adnotacje VAT-3 i VAT-4.
 
W skrócie przedstawia się to następująco:
Pojazdy spełniające wymagania określone w art. 86a , ust. 9 ustawy o VAT:

Adnotacja Warunki techniczne
VAT-1a Pojazdy samochodowe inne niż samochody osobowe,  mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van
VAT-1b Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków
VAT-2 Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń,  które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

Tagi: vat 4 w dowodzie rejestracyjnym, vat 1 w dowodzie rejestracyjnym

 

Tekst: Artur Hofman

Masz pytania dotyczące rachunkowości lub prawa podatkowego?
Potrzebujesz pomocy prawnej?

Wypełnij formularz kontaktowy

i skontaktuj się z nami

    Jaka usługa Cię interesuje?
    Jak możemy się z tobą skontaktować?

    Powiązane wpisy

    Czym jest PPWR i co to oznacza dla Państwa firmy?

    Czym jest PPWR i co oznacza dla firmy?

    Nowe przepisy UE mogą zdecydować, czy Państwa produkty pozostaną na rynku. PPWR to nie tylko kolejny obowiązek sprawozdawczy. To regulacja,...

    Budżetowanie 2026. Dlaczego jeden budżet to za mało?

    Miałam ostatnio okazję przygotowywać budżet dla jednego z naszych Klientów i w tym roku było nam szczególnie trudno. Poziom niepewności...
    branża automotive kryzys

    Branża motoryzacyjna odpowiada aż za 8% naszego PKB. Jak jej kryzys wpłynie na gospodarkę?

    Jedna osoba, jedno stanowisko, ogromna odpowiedzialność. Tak zazwyczaj wygląda klasyczny model pracy głównej księgowej w wielu firmach. Warto jednak zadać...