JPK_CIT od 1 stycznia 2025 roku – na co muszą przygotować się podatnicy?

Od 1 stycznia 2025 roku będą obowiązywać nowe przepisy ustawy o CIT, nakładające na niektóre podmioty obowiązek przesyłania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego ustrukturyzowanych informacji w formie plików elektronicznych, pochodzących z ksiąg rachunkowych. Wiąże się to z koniecznością podjęcia czynności dostosowawczych, na które podatnikom pozostało już niewiele czasu.

Z artykułu dowiesz się:

  • z czym dokładnie wiąże się wprowadzenie obowiązku przesyłania JPK_CIT przez podatników,
  • którzy podatnicy oraz w jakiej kolejności będą objęci tym obowiązkiem,
  • w jaki sposób podatnicy powinni przygotować się do nowego obowiązku.

Masz pytania?

Klaudia Derela, ekspertka GLC jest do Twojej dyspozycji.

Czym właściwie jest JPK_CIT?

JPK_CIT jest nową strukturą raportowania stanowiącą rozwiązanie, zgodnie z którym podatnicy będą zobligowani do prowadzenia ksiąg rachunkowych w sposób wyłącznie elektroniczny oraz do wysyłania ustrukturyzowanych danych wraz z zeznaniem rocznym, bez dodatkowego wezwania ze strony urzędu. Nowy obowiązek sprawozdawczy obejmie zarówno strukturę JPK_KR_PD (będącą rozszerzoną wersją obecnego JPK_KR), jak i strukturę JPK_ST_KR (związaną z przekazywaniem informacji dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych).

Kogo obejmują nowe obowiązki?

Obowiązek przesyłania JPK_CIT w pierwszej kolejności za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 roku obejmie:

  • podatników CIT, których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym (a w przypadku spółek nie będących osobami prawnymi – roku obrotowym) przekroczyła 50 milionów euro,
  • podatkowe grupy kapitałowe.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że jeśli powyższe podmioty mają rok podatkowy lub obrotowy tożsamy z kalendarzowym, tak naprawdę już od 1 stycznia 2025 roku będą musiały prowadzić ewidencję księgową w taki sposób, by możliwe było złożenie JPK_CIT za cały okres zgodnie z przepisami. Ministerstwo Finansów zaznacza jednak, że wymienione wyżej grupy podatników od początku 2025 r. będą zobligowane do uwzględnienia w strukturze logicznej ksiąg rachunkowych tylko jednego elementu: znaczników identyfikujących konta ksiąg. Dopiero począwszy od 1 stycznia 2026 r. będą musiały wskazywać dalsze dodatkowe informacje, takie jak numer identyfikacji kontrahenta, numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym.

W następnych latach obowiązkiem zostaną objęte kolejne grupy podmiotów, tj. za rok podatkowy lub rok obrotowy rozpoczynający się po:

  • 31 grudnia 2025 r. – inni podatnicy CIT (spółki niebędące osobami prawnymi) zobowiązani do składania JPK_VAT,
  • 31 grudnia 2026 r. – pozostali podatnicy CIT i spółki niebędące osobami prawnymi.

Powyższe grupy podatników będą zobowiązane do prowadzenia ksiąg i ewidencji według nowych przepisów odpowiednio od 1 stycznia 2026 r. i 1 stycznia 2027 r.

Zgodnie z nowymi regulacjami, obowiązek przesłania JPK_CIT za pomocą środków komunikacji elektronicznej powstawać będzie co roku w terminie złożenia zeznania podatkowego, tj. w terminie 3 miesięcy od zakończenia roku podatkowego.

Jakie wyzwania stoją przed podatnikami?

Wprowadzenie nowego obowiązku związanego z JPK_CIT wiąże się z wdrożeniem nowych rozwiązań IT w używanych systemach księgowych. Konieczne mogą okazać się zmiany w metodologii księgowań tak, aby zawierały one wszystkie wymagane elementy. Rozporządzenie szczegółowo określa jakie dane powinny znaleźć się w księgach, a analiza tego wymaga dodatkowego nakładu czasu pracy oraz skrupulatności w tym, by nie pominąć żadnego istotnego szczegółu. Ministerstwo Finansów opublikowało broszury informacyjne do struktur logicznych JPK_KR_PD i JPK_ŚT_KR, które dostępne są pod adresem: https://www.gov.pl/web/kas/struktury-jpk-w-podatkach-dochodowych. Systemy księgowe powinny być także gotowe do generowania plików XML o znacznych rozmiarach, tak aby cały proces przebiegał sprawnie i szybko.

Wymienione powyżej czynniki stanowią wyzwanie zarówno dla księgowości wewnętrznej, jak i firm zajmujących się outsourcingiem tego typu usług. Wiąże się to zarówno z nakładem dodatkowego czasu pracy, skrupulatnym zarządzaniem danymi księgowymi, jak i koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Niedostosowanie się do tych zmian może jednak wiązać się z problemami w spełnieniu wymogów prawnych, a co za tymi idzie – opóźnieniem w dostarczaniu danych w terminie, co grozi karami finansowymi.

Podsumowanie

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia Ministerstwo Finansów wskazało, że wprowadzenie powyższego rozwiązania jest niezbędne dla zapewnienia porównywalności pomiędzy składanymi ewidencjami, a sprawozdaniami finansowymi, informacjami z systemu KSeF oraz danymi z JPK_VAT. Ma to służyć dalszemu uszczelnieniu systemu podatkowego, skuteczniejszej weryfikacji prawidłowości działań podatników oraz skróceniu procesu kontroli podatkowych.

Niemniej jednak stanowi to ogromne wyzwanie dla znacznej części podatników, którzy muszą dostosować się do nadchodzących zmian zarówno pod kątem organizacyjnym, jak i technologicznym.

Zapraszamy do kontaktu, aby dowiedzieć się, w jaki w sposób eksperci GLC mogą pomóc Państwu w przygotowaniu się do nadchodzących zmian.

Katarzyna Carewicz

Księgowa

Związana z GLC od 2024 r, obecnie na stanowisku księgowej. Ukończyła III stopień certyfikacji w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce, posiada również certyfikat LCCI Level 3 English for Business. Ma doświadczenie w obsłudze podmiotów z kapitałem zagranicznym.

Wyślij prośbę o kontakt

Osoba z naszego zespołu skontaktuje się z Tobą!

    Powiązane wpisy

    Organizacja imprezy integracyjnej a odliczenie podatku vat

    Organizowanie imprez integracyjnych przez pracodawcę jest powszechnym sposobem na budowanie motywacji pracowników oraz nagradzanie ich za dobrze wykonaną pracę.

    12 najczęściej zadawanych pytań o księgowość w systemie Microsoft Dynamics 365 Business Central

    W artykule przedstawiamy odpowiedzi na 12 najczęściej zadawanych pytań dotyczących księgowości w Microsoft Dynamics 365 Business Central, które mogą pomóc...

    Różnice między oddelegowaniem pracownika a podróżą służbową

    Wdrożenie systemów ERP takich jak Enova365 w przedsiębiorstwie przynosi wiele korzyści, praktycznie we wszystkich obszarach działalności przedsiębiorstwa. Decydując się na...