Przeterminowane faktury źródłem błędów w rocznych PIT-ach

Nawet 40% przedsiębiorstw prowadzących uproszczoną księgowość może popełnić błędy w rocznym zeznaniu podatkowym za 2013 r. szacują doradcy podatkowi GRUPY Leader.

Firmy nie potrafią prawidłowo naliczyć kosztów uzyskania przychodów w przypadku opóźnień w opłacaniu faktur za towary i materiały. Tymczasem poważne problemy z płatnościami ma w Polsce aż 4/5 przedsiębiorstw. Po terminie regulowanych jest ponad 75 % faktur.

Z opublikowanego kilka miesięcy temu przez Bisnode D&B Polska raportu „Barometr płatności na świecie 2013” wynika, że tylko 23,7% faktur w Polsce jest regulowanych na czas. Blisko 58% faktur jest przeterminowanych ponad miesiąc, a aż 12,5 % – ponad 90 dni. Problemy z opłacaniem należności w terminie mają każde 4 na 5 polskich przedsiębiorstw (dane Krajowego Rejestru Długów za styczeń 2014).

Tymczasem począwszy od 2013 r. opóźnienia w płatnościach za towary i usługi mają bezpośredni wpływ na rozliczenia z fiskusem. Towary niezapłacone w terminie, które nie zostały sprzedane, w pewnych okolicznościach mogą nie stanowić kosztu uzyskania przychodu za 2013 r. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów mogą mieć bardzo poważne problemy z właściwym wyodrębnieniem tych towarów ze stanów magazynowych na koniec roku.

‑ Koszty uzyskania przychodu w PIT przedsiębiorców, którzy rozliczają się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów są w tej części obliczane w oparciu o spis z natury dokonywany na początek i koniec roku. Począwszy od 2013 r. należało w nim wskazać, za które towary w magazynie lub na sklepie nie została uiszczona należność i zgodnie z tym obliczyć koszty za cały rok 2013 – wyjaśnia Zbigniew Maciej Szymik, Dyrektor Generalny GRUPY Leader, doradca podatkowy. ‑ Żeby zrobić to prawidłowo, należałoby szczegółowo prześledzić wszystkie płatności za wszystkie towary podlegające spisowi z natury. Następnie wyodrębnić w spisie z natury wartość towarów, które nie zostały zapłacone i o które wcześniej skorygowano (pomniejszono) koszty uzyskania przychodu. Brak takiego wyodrębnienia spowoduje, że towary te po raz drugi zostaną wyksięgowane z kosztów uzyskania przychodu za rok 2013. W rezultacie przedsiębiorca zapłaci zawyżony podatek dochodowy.

Jednak powiązanie konkretnych towarów z terminem zapłaty faktury za ich dostawę może być bardzo kłopotliwe. Z szacunków GRUPY Leader wynika, że tylko ok. 10% firm z małą księgowością posiada programy do zarządzania gospodarką magazynową, które ewidencjonują zapłatę za towar. W przedsiębiorstwach, które nie prowadzą szczegółowej ewidencji magazynowej wszystkich towarów, powiązanej z systemem rozliczeń podatkowych w obszarze kosztów według przepisów obowiązujących od początku 2013 r. wymaga to ogromnych nakładów pracy.

– Właściciele małych firm np. osiedlowych sklepów spożywczych mogą mieć kłopot zarówno z identyfikacją towarów z przeterminowaną płatnością, ale również sposobem ich wyksięgowania – zauważa Zbigniew Maciej Szymik. ‑ Zmiana tych przepisów miała na celu likwidację zatorów płatniczych, jednak nie zawsze jest tak, że nie płacimy za towary dlatego, że chcemy dłużej zatrzymać gotówkę. Bardzo często jej nie mamy, bo klient nam nie zapłacił. Tacy przedsiębiorcy na skutek przepisów, które zastosować można tylko w teorii, przede wszystkim zapłacą podatek od towarów lub usług sprzedanych klientowi mimo, iż sami nie otrzymali zapłaty. Dodatkowo mogą jeszcze zapłacić podwójny podatek za usunięte z kosztów, niezapłacone towary, których nie będą potrafili wyodrębnić w końcowym remanencie.

Przedsiębiorcy prowadzący działalność na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów mają czas na rozliczenie podatku dochodowego do końca kwietnia.

***

O GRUPIE Leader

GRUPA Leader to zespół ekspertów z dziedziny prawa, podatków, audytu finansowego, rachunkowości i kadr. Od 2004 r. świadczy kompleksowe usługi dla podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które wymagają eksperckiego wsparcia w zakresie prowadzonej działalności. Obsługuje również duże firmy i korporacje, bardzo aktywne na rynku, biorące udział w skomplikowanych procesach prawnych, finansowych, handlowych i gospodarczych, oczekujące kompleksowego doradztwa, regularnego raportowania i stałego wewnętrznego nadzoru biegłego rewidenta.

GRUPA Leader specjalizuje się w obsłudze podmiotów działających w wymagających, innowacyjnych i wysokospecjalistycznych branżach: finansowej, IT, budownictwie, przemyśle ciężkim i automatyce przemysłowej. Jej klientami są m.in. przedsiębiorstwa o skomplikowanej strukturze organizacyjnej, spółki z kapitałem zagranicznym i prowadzące działalność na rynku międzynarodowym oraz podmioty, które znalazły się w sytuacji kryzysu: finansowego, prawnego lub organizacyjnego. Siedzibą firmy są Katowice, jednak współpracuje z Partnerami z całej Polski i zagranicy.

Celem GRUPY Leader jest zapewnienie stabilności i bezpieczeństwa działalności Klientów oraz wspieranie rozwoju przedsiębiorstw dzięki optymalizacji prawnej, podatkowej i księgowej.

 

Kontakt dla mediów

Anna Kontek
Specjalista ds. PR
GRUPA Leader
Tel. 663 629 244
e-mail: akontek@grupaleader.pl

 

Masz pytania dotyczące rachunkowości lub prawa podatkowego?
Potrzebujesz pomocy prawnej?

Wypełnij formularz kontaktowy

i skontaktuj się z nami

    Jaka usługa Cię interesuje?
    Jak możemy się z tobą skontaktować?

    Powiązane wpisy

    Outsourcing księgowości – czym jest i na czym polega?

    Outsourcing, czyli zlecanie pewnych zadań lub funkcji firmom zewnętrznym, stał się jednym z kluczowych trendów w prowadzeniu biznesu. W ostatnich...

    Badanie sprawozdania finansowego 2023 – najczęściej zadawane pytania

    Kiedy jest najlepiej podpisać umowę z biegłym, kto podlega ustawowemu badaniu sprawozdania, dla kogo ważna jest opinia z badania, co...

    Jaki program do księgowości 2023? – ranking

    Właściwe prowadzenie księgowości to podstawa działania i pracy nad rozwojem każdej firmy. O ile jeszcze parę lat temu korzystanie z...