DODATKOWE PROPONOWANE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE KSeF
Do dodatkowych rozwiązań zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów należą:
- wprowadzenie półrocznego okresu przejściowego (tj. od kwietnia do końca września 2026 roku) dla mikro-przedsiębiorców – przez pół roku przedsiębiorcy, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży w kwocie 10 tys. zł miesięcznie) nie będą obowiązani do wystawiania e-faktur,
- dobrowolne wystawianie e-faktur dla konsumentów – jeśli nabywca nie poda NIP, nie będzie traktowany jako podatnik, zatem do sprzedawcy będzie należała decyzja, czy wystawi mu fakturę w KSeF, czy poza systemem,
- wprowadzenie do końca 2026 roku dobrowolnie stosowanego przez wszystkich podatników trybu „offline” – ma być to pomocne w przypadku napotkania trudności z wystawieniem i przesłaniem e-faktury do systemu (po okresie przejściowym również będzie możliwość stosowania tego trybu, ale tylko w przypadku awarii systemu),
- możliwość dołączania załączników do e-faktur – rozwiązanie to stanowi odpowiedź na potrzeby m.in. dostawców mediów (takich jak gaz, czy prąd) zgłaszane w trakcie konsultacji, bowiem załączniki te często zawierają informacje niezbędne do prawidłowego rozliczenia podatku. Funkcjonalność przesyłania faktur z załącznikiem będzie dostępna dla użytkowników systemu po złożeniu odpowiedniego zgłoszenia (w API KSeF), a przesyłanie załączników do KSeF nie będzie obowiązkowe,
- wymóg podania na fakturze NIP jednostki podległej JST – jest to ułatwienie dla samorządów terytorialnych, którego celem jest zapewnienie dostępu do faktur jednostkom im podległym. Proponuje się zmianę schemy e-faktury poprzez wprowadzenie obowiązku wypełniania elementu Podmiot3,
- dodanie roli „Pracownik” w strukturze logicznej e-faktury – ma to stanowić ułatwienie rozliczania wydatków pracowniczych w firmach,
- modyfikacja struktury logicznej e-faktury w zakresie zasad wskazywania terminu płatności – poprzez m.in. stworzenie możliwości podania terminu płatności w formie opisowej, zamiast w konkretnej dacie dziennej,
- instalacja certyfikatów do kodów QR przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w KSeF – ta funkcjonalność będzie dostępna już od 1 listopada 2025 roku. Zostanie zapewniona możliwość wcześniejszego wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur w okresie trwania awarii lub niedostępności KSeF, a także w sytuacji w której podatnik czasowo będzie korzystał z wystawiania faktur poza KSeF. Narzędzie w postaci certyfikatu wystawcy jest niezbędne do wystawiania wyżej wskazanych faktur, kwestie techniczne dotyczące wygenerowania oraz pobrania certyfikatu wystawcy faktur zostaną przedstawione w dokumencie „Specyfikacja interfejsów Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)”,
- wyrównanie środowisk KSeF – proponuje się zastąpienie w środowisku produkcyjnym rozwiązań fakultatywnego KSeF na obligatoryjny, co pomoże podatnikom wcześniej przygotować się do obowiązkowego KSeF oraz testować w praktyce wszystkie rozwiązania przewidziane w obowiązkowym KSeF. Zakłada się, że wymiana środowiska produkcyjnego KSeF nastąpi w IV kwartale 2025 r.
OKIEM EKSPERTA
Projekt ustawy jest niewątpliwie kolejnym sygnałem dla wszystkich przedsiębiorców, aby rozpocząć oraz stale kontynuować prace nad wdrożeniem KSeF w swoich strukturach. Choć wydaje się, że w wyniku przeprowadzonych konsultacji Ministerstwo Finansów wypracowało rozwiązania, które dążą do wdrożenia stabilnego technicznie systemu, a mniejsi podatnicy otrzymują dodatkowy czas na wdrożenie zmian, należy jak najszybciej podjąć niezbędne działania do implementacji wskazanych rozwiązań, aby móc wykluczyć wszelkie komplikacje i trudności w dostosowaniu się do nowych obowiązków.
Zapraszamy do kontaktu, aby dowiedzieć się, w jaki w sposób eksperci GLC mogą pomóc Państwu w przygotowaniu się do nadchodzących zmian.